fredag 15 november 2019

190929 Greyhound framme i Vannes

Fick ett mail med bilden ovan att Greyhound hade anlänt säkert till Vannes. Känns bra att det fungerade med transporten. Det var lite oroligt när Greyhound åkte iväg med den lilla transporten.

tisdag 24 september 2019

190924 "End of an era"

Då har Greyhound lämnat oss. Just nu finns hon på vägarna på väg till Vannes, Frankrike.
Dagen började dock med att transporten inte ville komma. Det var strul med en tidigare leverans som transporten väntade på. Tre timmar efter bestämd tid dök han dock tillslut upp.
Först trodde vi dock inte att det var han som skulle hämta Greyhound. Trailern och dragbilen såg nämligen väldigt fjuttiga ut. Transportkillen, som tydligen hade varit med förr, sa dock att det här blir inga problem.
Först försökte vi få upp båten med fören först. Det gick att få upp båten på trailern, men tyngden blev för långt bak på trailen. Så ner med båten igen och sedan ta upp den med aktern först. Nu blev det bättre balans efter att rodret demonterats. När båten var på plats började jobbet att montera sidoskroven. Vi kom på att det blir bäst om man hänger dem i spännband från armarnas infästningar och drar ihop skroven in till benen på vaggan.
Efter det kunde vi lassa allt löst på flaket och i bilen innan det var dags att ge sig av.

Tack för sju fina och händelserika säsonger, Greyhound. Vi kommer att sakna farten och de fina naturhamnarna.

Bon voyage!

måndag 23 september 2019

190922 Demontering av sidoskrov och armar

Idag gjorde vi de tunga arbetet att demontera sidoskrov och armar. Allt sitter med grova saxpinnar, så det var svårt att få bort dem. När väl saxpinnarna var borta gick det bra att lyfta ner allt. Sidoskroven är dock väldigt tynga, så det krävs minst fyra personer för att flytta och lyfta dem.

100921 Nya ägaren

Idag hämtade jag nya ägaren till Greyhound på Arlanda. Han kommer att bo hos oss under tiden vi gör  båten klar för transporten till Frankrike och Vannes.

söndag 15 september 2019

190915 Mast upp på båten

Även idag fick vi låna varvskillarna för att köra trailern. Denna gång för att lägga masten uppe på båten.
Allt gick bra efter lite trix när vi skulle passa in masten på båten. Det var ju första gången så vi visste inte om mastfoten skulle vara föröver eller akteröver. Tydligen så passade masten båten bäst med foten akteröver.

lördag 14 september 2019

190914 Torrsatt

Idag lyfte vi Greyhound från vattnet och upp på sin trailer. Allt gick bara bra.

måndag 9 september 2019

190908 Avriggad och avmastad

Från början lovade de bara skitväder i helgen, men ju längre helgen vi kom, desto bättre väder blev det i prognosen. Därför kunde vi rigga av och masta av Greyhound under söndagen.
Allt gick bara bra. Det tar alltid mycket tid, men det måste det får göra då det är ganska många moment innan allt är klart.
Alla segel stuvades inne i båten pga resan till Frankrike i slutet av september.
Nästa helg blir det torrsättning.

tisdag 27 augusti 2019

190824 Jungfrun och tillbaka

Åkte ut en kort sväng bara för att lufta segel och ta några kort till en användarmanual jag håller på att skriva.
3-4 m/s från SO och varmt i luften gjorde seglingen till en ren njutning. Vi åkte ner till Kycklingen, utsidan Aspö till Jungfrufjärden, ett krysslag på Jungfrufjärden för att komma ner på insidan Ornö och sedan hem igen.

lördag 27 juli 2019

190726 Ormskär - GBK70

De lovade NO och ökande på eftermiddagen/kvällen så vi beslutade att ligga kvar under dagen, men sedan åka hem efter middagen. Då har också värmen lagt sig lite vilket är skönt när man seglar aktivt.
Innan dess var det ytterligare en varm dag med mycket bad. Emellan baden kunde vi dock tvätta av båten ordentligt vilket var behövligt.
Efter middagen, som intogs inne i båten för att slippa den värsta värmen packade vi ihop och gjorde båten segelklar. Det blev en fin resa med slör till Mörtö-Bundsön med gennaker,
och sedan en plattläns ner mot Dalarö. Nu passade jag på att testa att skota gennakern på sidoskrovet ordentlig.
Det fungerade OK, men skillnaden i fart mot att ha focken spirad blev inte så stor som jag trodde. Kanske blåste det för lite med 2-4 m/s för att uppleva skillnaden?
Vid Dalarö tog vi ner gennakern och seglade med focken spirad ända ner till Gålö.

190725 Ormskär

Det var ovant att sova i båten, så båda vaknade runt halv fyra för att gå på toa. Tittade upp och fick se en fin soluppgång. Vi kunde dock somna om och vaknade igen vanlig tid.
Ännu en fin och varm dag skulle det bli och det blev det också. Parasollet åkte upp direkt och sedan var det bara att bada, bada och åter bada.
Nu kunde vi för första gången testa den uppblåsbara jollen. Den fungerade fint och vi tag en roddtur utmed kanten på Ormskär.
Efter lunchen gick vi ner i förpiken och tog siesta ett par timmar. Vi vaknade av att telefonen ringde. Det var pappa som meddelade att de hade lagt till vid "Bryggan". Det var alldeles för varmt att åka dit direkt, men att vi skulle ses efter middagen. När allt var klart pumpade vi upp jollen lite extra och gav oss ut på långtur till "Bryggan".
Det var lite läskigt att ge sig så långt från båten i bara en liten badbåt. Vi tog vägen genom vassen mellan Själskär och Bergskär. Där var det inte många som hade åkt före oss, så vi fick staka med årerna i botten för att komma igenom. Allt blev skitigt med allt vad det nu är som finns i en vass.
Tillslut kom vi i alla fall fram till Linnea.
Efter lite vatten och gott att äta var det dags att ro tillbaka. Vi tog nu den andra vägen runt Själskär vilket var skönt. Lite längre, men lättare att ro. Väl tillbaka vid båten hade myggen vaknat med besked. De svärmade nästan, men som tur var fick vi inte in några i båten.